Projecte integrat 2011-12
Tota la informació la trobareu a la pàgina de l'escola. Clicar PQPI/Mòdul A/Taller de Comerç:
Projecte integrat 2012-13
LA MEVA BOTIGA
1- Descripció general, Com ho
farem?
Realitzar un projecte integrat d’aquestes característiques no és una tasca
fàcil, per això haureu de tenir molt present el següent:
·
El projecte integrat es realitzarà en grup.
·
Els grups de treball serà d’un parell de persones de cadascun dels grups de
PQPI.
·
Tots els components del grup hauran de participar activament en
l’elaboració del projecte, per això serà necessari que abans d’iniciar el
treball s’assignin tasques concretes a cada component del grup. Això requerirà
una negociació prèvia entre el grup i l’assessorament del professor.
·
Es durà un registre de les activitats realitzades diàriament.
·
El tutors de cada grup farà un seguiment del projecte i l’aclariment dels
dubtes que vagin sorgint. La resta de professorat ajudarà els alumnes en
aquells apartats relacionats amb les unitats formatives impartides per ells.
2- Justificació i marc de
referència
El projecte es justifica a partir de la normativa que obliga a la seva
realització. Així, a l’apartat 16.2.2. “cal
realitzar un projecte integrat d’entre 30 i 60 hores lectives. A més, el
projecte integrat ha de ser “un mòdul de formació específica, de caràcter
obligatori, que ha de possibilitar a cada jove la realització d’un treball
pràctic globalitzat, en què haurà d’aplicar continguts transversals dels mòduls
obligatoris. El projecte integrat ha d’estar relacionat amb el perfil
professional”...El projecte integrat implica una feina interdisciplinària,
afavoridora de la integració de coneixements, que promou el treball en equip i
l’aplicació dels aprenentatges en un context real.
El projecte integrat en els PQPI té per objectiu
que l’alumne/a sigui capaç d’integrar, ampliar i valorar les competències
assolides, tant les professionals específiques com les més bàsiques i generals,
mitjançant la formulació i realització d ‘un projecte adequat als objectius del
programa”.
En els Programes de qualificació professional
inicial el Projecte Integrat té per objectiu possibilitar l’aplicació
globalitzada de les diverses competències desenvolupades al llarg del procés
d’aprenentatge en relació al perfil professional i a l’entorn laboral
corresponent.
Es tracta de que els alumnes i les alumnes
siguin capaços d’integrar, aplicar i valorar els coneixements, destreses i capacitats,
tant les específiques del perfil que s’imparteix com les més bàsiques i
generals, a través de la formulació i realització d’un projecte adequat als
objectius del programa.
Pretenem que la metodologia del projecte sigui pràctica, motivadora i que suposi
la implicació activa de l’alumnat, perquè aconseguir la seva participació i que
facin seu el projecte és una garantia d’èxit.
Aquest projecte, com hem comentat, funciona a manera d’esquelet, però es
deixa obert a “vestir-lo” amb les aportacions dels agents implicats:
institucions, professorat i alumnat, ja que és la única manera de que pugui ser
realista i ajustat al context, que, com tots sabem, és canviant. No podem
oferir un producte tancat a l’alumnat, sinó que ha de ser una guia de treball a
partir de la qual afavorir que desenvolupin el màxim de competències
treballades.
3- Objectius
L’objectiu principal és assolir una sèrie de competències del perfil
d’auxiliar de vendes, oficina i atenció al públic, que es detallen més a baix.
Així, s’intentarà que l’alumnat assoleixi, de manera integrada, les següents
competències:
- UC 1327_1
Realitzar operacions auxiliars de reposició, disposició i condicionament
de productes en el punt de venda.
- UC 1326_1
Preparar comandes, eficaçment i eficientment, seguint procediments
establerts.
- UC1329_1
Proporcionar atenció i informació operativa, estructurada i
protocol·litzada al client.
- UC0969_1
Realitzar i integrar operacions de suport administratiu bàsic.
- UC0970_1
Transmetre i rebre informació operativa en gestions rutinàries amb agents
externs a l’organització.
- UC0971_1
Realitzar operacions auxiliars de reproducció i arxiu en suport
convencional o informàtic.
- UC.:
Realitzar operacions auxiliars de recepció, col·locació, manteniment i
expedició de càrregues i/o mercaderies/ productes en el magatzem.
- UC.:
Manipular i traslladar productes en el magatzem utilitzant transpalets i
carretons de mà.
També pretenem aconseguir, mitjançant la realització d’aquest projecte, que
l’alumne/a sigui capaç/a de:
- Desenvolupar
les seves habilitats socials, que es treballen també als mòduls B, i en
concret, que sigui capaç de:
o mostrar seu sentit de la responsabilitat,
o autonomia en el treball,
o desenvolupar la capacitat de treball en equip i de pactar
les tasques a fer,
o participar
en les activitats fent aportacions pertinents,
o respectar les opinions de la resta del grup i ser
assertiu en la defensa de les pròpies.
- Planificar
la seva agenda.
- Aplicar
processos de qualitat a l’execució de les tasques assignades.
- Saber
gestionar els recursos assignats amb eficàcia.
- Ajustar
la parla a les característiques de la situació de comunicació.
- Respectar
les opinions de la resta del grup i aportar les pròpies.
- Generar i
modificar documents amb un processador de textos.
UNITATS DE
COMPETÈNCIA
|
MODUL FORMATIU
|
ACTIVITATS
|
METODOLGIA PROPOSADA
|
UC0969_1 Realitzar i integrar operacions de suport administratiu bàsic.
|
MF 0969_1
Tècniques
administratives
bàsiques d’oficina.
|
- Informar sobre què és el projecte
integrat i els seus criteris d’avaluació.
- Determinar les parts, procés i continguts
del projecte a dur a terme.
- Confeccionar un registre de la feina
realitzada cada dia i revisió setmanal.
- Autoavaluació final de la pròpia
activitat d’aprenentatge.
- Avaluació final de l’alumnat, individual
i grupalment, per part dels docents.
- La
realització dels plafons informatius.
- Espai publicitari (Espot).
- Cartells comunicatius.
- Tríptics.
- Eslògans.
- Rètols.
- Presentació carta (comunicació escrita).
· Elaboració d’un guió pel dossier del
projecte.
· Guió i pautes de construcció i elements
de la botiga (mostrari, expositors, aparadors, espais d’empaquetat, etc.).
|
-Es presenta el projecte integrat
(objectius de realitzar-ho, durada, metodologia, avaluació) i, a partir de
les seves aportacions, s’assegura que a tothom li quedi clar què és i com
s’avalua el projecte integrat.
-En grup, farem una pluja d’idees sota un
guió per tal de parlar de totes les accions dutes a terme. Posteriorment, es
lliuraran a l’alumnat els qüestionaris d’avaluació individual.
-En grups confeccionaran un registre que
reculli el treball diari.
-El professorat farà una sessió d’avaluació
final.
-En grup o alumnat es decidirà els
continguts de cada plafó informatiu i es faran grups encarregats de redactar
els continguts de cadascun d’ells.
-En grup o alumnat es decidirà mitjançant
una pluja d’idees els colors, tipografia, distribució de textos i imatges,
il·luminació, etc., i sempre en funció del tipus de plafó de què disposem,
per tal d’arribar al disseny final dels mateixos.
|
UC1327_1 Realitzar
operacions auxiliars de
reposició, disposició i
condicionament de
productes en el punt de
venda.
|
MF 1327_1
Operacions auxiliars
en el punt de venda.
|
- Buscar el fons documental (fotografies,
articles a diaris, vídeos o programes, etc.) per poder realitzar els
logotips, plafons informatius, etc.
- Dissenyar els plafons definitius seguint
criteris estètics i informatius i sempre en funció del tipus de plafons de
què disposem.
- Dissenyar el mostrari i decidir els
elements que l’integraran (fulletons, els obsequis, etc.).
- Dissenyar i realitzar objectes per la
venta (punt de llibre, clauer o algun suggeriment del grup que es vegi
factible).
- Portar recompte i registre del material
d’emmagatzematge i de l’estoc de la botiga.
|
-Completar les graelles de seguiment on
anotar que s’ha fet, quan de temps, observacions o suggeriments, dificultats,
etc.
-Fer una pluja d’idees per pensar a on es pot trobar
informació interessant i rellevants per a la nostra botiga, Publicitat,
eslògans, logotips, mobiliari, etc.
-Es farà una pluja d’idees per decidir quin
objectes cal posar a la venda “producció” i la seva ubicació dins la botiga.
-En grups, l’alumnat s’encarregarà de
distribuir-los el dia de l’acte. S’organitzarà com fer-ho mitjançant l’aportació
del grup classe.
|
UC0970_1 Transmetre i
rebre informació operativa
en gestions rutinàries amb
agents externs a
l’organització.
|
MF 0970_1
Operacions
bàsiques de
comunicació.
|
- Fer el registre de les tasques a fer,
quines es van fent i les que faltes.
- Dissenyar la targeta i presentació.
- Preparació i realització del Power Point
i la presentació del projecte integrat a la resta dels grups classe i grup
PQPI.
- Redactar els textos del follets,
presentacions, del Power Point, etc. .
- Dissenyar una publicació de “la nostra
nova botiga”. Pensar els continguts i distribuir-los entre els diferents
grups.
- Fer el seguiment de la impressió.
|
-Treballar i preparar la presentació del
Power Point per a la presentació d’aquest a la resta del grup classe i grup PQPI.
- Elaborarà, seguint unes pautes prèviament
establertes, el registre dels materials i el seguiment.
- Dur a terme les possibles vies de
comunicació i presentació de la botiga (Eslògans, publicitat, cartes,
tríptics, etc.).
- Fer les invitacions de la botiga.
- Creació dels elements decoratius de la
botiga, mobiliari i ubicació de l’estoc.
-Es farà una pluja d’idees per a dissenyar l’aparador i
decidir els elements que la integraran. En funció de la proposta, es crearà
en gran grup o en grups petits. De tota manera, cada alumna haurà de, com a
tasca individual, fer un croquis del mateix, per tal de ser avaluat.
|
UC1326_1 Preparar
comandes, eficaçment i
eficientment, seguint
procediments establerts.
|
MF 1326_1
Preparació de
comandes.
|
- Preparació i embalatge dels elements que
composen l’aparador, el mostrari, etc.: inventari al muntar i desmuntar la botiga i els seus elements.
- Comanda i cost del procés.
|
-Es treballarà com es preparen i envien les
invitacions i la presentació de la botiga.
- Preparar el material a utilitzar i de la
botiga; tant la seva ubicació com la seva presentació.
|
UC1329_1 Proporcionar
atenció i informació
operativa, estructurada i
protocol·litzada al client.
|
MF 1329_1 Atenció
bàsica al client.
|
- Encarregar-se’n de la distribució i
atenció del públic dintre de la botiga.
- Atendre els clients, anotar al registre
les vendes, el recompte de les vendes i els diners de la capsa registradora.
|
-Fer un reportatge del passos per
aconseguir aquesta botiga, els elements necessaris, fotografies de tot el
procés i l’elaboració d’un escrit amb la participació i les passes per
seguir.
|
UC0971_1 Realitzar
operacions auxiliars de
reproducció i arxiu en
suport convencional o
informàtic.
|
MF 0971_1
Reproducció i arxiu.
|
-Realització d’un vídeo de tot el
procés d’elaboració de la botiga.
Posar música al documental.
|
- Fer un vídeo de tot el procés i el
resultat de la nostra botiga (elements i ubicació).
|
UC.: Realitzar operacions auxiliars de recepció,
col·locació, manteniment i expedició de càrregues i/o mercaderies/
productes en el magatzem.
|
1.- Conèixer la documentació
relacionada a la compravenda (comanda, albarà, factura, inventari,
pressupost, etc.).
2.- Conèixer els “stoks”, sent capaç
de comptar, preparar el material
necessari per a la realització de les
tasques encomanades.
|
||
UC.: Manipular i traslladar productes en el
magatzem utilitzant
transpalets i carretons de mà.
|
1.- Manipulació i moviments amb
transpalets i carretons de mà.
2.- Operacions auxiliars
d’emmagatzematge.
3.- Seguretat i higiene en el
treball.
|
4- Organització i Metodologia.
Quan ho farem?
En aquest projecte hi participarà alguns l’alumnat del curs d’auxiliar de
vendes, oficina i atenció al públic del PQPI, juntament amb algunes professores
expertes del curs i la seva tutora.
Tindrà una durada de 30 hores, que és el mínim autoritzat.
Per fer el treball més operatiu i facilitar l’autonomia de l’alumnat i la
cooperació i el treball en equip, dividirem el grup en cinc petits subgrups per
poder treballar diferents aspectes d’aquest treball.
En general haurem de distribuir la feina, pel que cada subgrup s’haurà de
responsabilitzar d’una sèrie de tasques. Vetllarem perquè tots els subgrups
treballin activitats que impliquin l’adquisició de totes les competències
assenyalades com a objectiu a assolir.
A més, hi haurà també algunes activitats que es duran a terme de manera
individual.
En el resum de les tasques hem assenyalat com pensem dur a terme les
activitats, tot i que això no és un esquema tancat i, essent la primera vegada
que el duem a terme, i podent ser l’alumnat molt diferent d’un curs a un altre
en termes de personalitat, capacitat de treball, hàbits, etc, està obert a
canvis i adaptacions en funció de les necessitats reals.
5. Què heu fet?
5.1. Com ho valorarem?
La qualificació que obtindreu del vostre projecte serà el resultat de les
notes que obtingueu a cada un dels següents apartats d’acord amb la següent
proporció:
·
Nota al llarg del desenvolupament: 60% (avaluació inicial i formativa)
·
Nota d’exposició: 40%
5.2. Què valorarem?
Avaluació inicial:
·
Grau d’implicació i col·laboració inicial de cada membre del grup
·
Capacitat d’organització del grup per treballar de manera conjunta.
Avaluació formativa:
S’avaluarà el vostre grau d’implicació, participació i realització de les
diferents activitats i tasques del projecte, tenint en compte el següent:
·
Assistència i puntualitat.
·
Interès i implicació en el projecte.
·
Organització i planificació del treball.
·
Responsabilitat en el treball.
·
Capacitat per treballar en equip.
·
Nivell d’autonomia.
·
Capacitat de relacionar-se amb els altres.
·
Iniciativa en la realització de les tasques.
·
Rendiment del temps.
A més a més, el professorat tindrà en compte els aspectes següents:
·
Procediment de recerca de la informació: si està actualitzada i s’ajusta a
la normativa.
·
Ús de les TIC.
·
Realització del treball en els terminis prèviament acordats.
Avaluació final:
La farà el tribunal format pel professorat i el tutor/a. S’avaluarà:
a) Aspectes
generals
·
Estructura del treball, adequada a la presentació del projecte.
·
Presentació ordenada, neta i clara dels continguts.
·
Ús adequat de la llengua. Adequació del vocabulari al tema del projecte.
·
Capacitat d’organització de la feina i planificació adequada del projecte.
b) Exposició
oral
·
Correcció, claredat i vocabulari adequat.
·
Capacitat de síntesi.
c) Avaluació
dels continguts
·
Adequació del resultat del projecte amb els objectius marcats, coherència.
6. Unitats Didàctiques
Seqüenciades
UNITAT DIDÀCTICA
NÚM. 1
1. Objectius de la unitat didàctica
Entendre que cada botiga pot tenir una estructura
diferents segons els objectius i els productes de cada botiga. Quina serà la
nostra botiga.
2. Continguts i Nuclis d’activitats.
NA
|
Nom
|
Durada Prevista
|
Durada Real
|
1
|
Disseny i distribució de la botiga: entrades,
sortides, magatzem, oficina, àrea de serveis
|
||
2
|
Distribució de les mercaderies a la botiga
|
||
3
|
Nom de la botiga i logotip
|
||
4
|
Mobiliari necessari per a la botiga: lineals,
gòndoles, caixa registradora, etc.
|
||
5
|
Col·locació i distribució dels articles a la
venda
|
||
6
|
Explicar com serà l’exposició de l’assortiment en
el lineal (horitzontal o vertical) i el valor dels diferents nivells
|
||
7
|
Fer una graella (Taula Word) de productes
ordenada per famílies i subfamílies
|
UNITAT DIDÀCTICA
NÚM. 2
1. Objectius de la unitat didàctica
Com posem en marxa un negoci, que es necessari per posar
una botiga en funcionament; amb la seva publicitat i la presentació del
producte.
2. Continguts i Nuclis d’activitats.
NA
|
Nom
|
Durada Prevista
|
Durada Real
|
1
|
Fer 2 cartells interns: un d’oferta i un de preu
|
||
2
|
Elaborar un anunci publicitari per dur a terme la
promoció de la campanya
|
||
3
|
Fer targetes de presentació de la botiga
|
||
4
|
Fer cartes de presentació del comerç i dels seus
productes
|
||
5
|
Elaborar un catàleg dels productes, incloent-hi
els preus
|
||
6
|
Fer un catàleg de preus
|
||
7
|
Presentar un producte embolicat amb un llaç
|
||
8
|
Dissenyar les etiquetes dels articles
|
UNITAT DIDÀCTICA NÚM.
3
1. Objectius de la unitat didàctica
Entendre els objectius i finalitats d’una empresa, la
seva organització i els conceptes d’ingressos, costos i beneficis.
2. Continguts i Nuclis d’activitats.
NA
|
Nom
|
Durada Prevista
|
Durada Real
|
1
|
Empresa com a unitats de producció
|
||
2
|
Diferències entre: ingressos, costos
i beneficis
|
||
3
|
Activitat de la nostra empresa
|
||
4
|
Calcular l’IVA dels productes que
hem pensat
|
||
5
|
Fer quadre de tots els costos de la
botiga
|
||
6
|
Ingressos que hauríem de tenir per
obtenir beneficis
|
UNITAT DIDÀCTICA
NÚM. 4
1. Objectius de la unitat didàctica
Elaborar un pla de màrqueting.
2. Continguts i Nuclis d’activitats.
NA
|
Nom
|
Durada Prevista
|
Durada Real
|
1
|
Quin serà en nostre producte. Idees:
producte, sector del mercat
|
||
2
|
Per a qui?. Clients
|
||
3
|
Presa de decisions raonades
|
UNITAT DIDÀCTICA
NÚM. 5
1. Objectius de la unitat didàctica
En aquest apartat haureu de fer un plànol tenint en compte els passadissos
i les diferents zones i àrees del magatzem, especificant si el magatzem
l’ubicareu al costat de la botiga o en un altre lloc. Per dissenyar el plànol
haureu de tenir en compte el següent:
2. Continguts i Nuclis d’activitats.
NA
|
Nom
|
Durada Prevista
|
Durada Real
|
1
|
Recursos a utilitzar com transpalets, apiladores,
etc.
|
||
2
|
Distribució dels diferents articles al magatzem
|
||
3
|
Distribució dels diferents articles al magatzem
(expliqueu el perquè de la distribució escollida)
|
||
4
|
Codi de barres dels articles i la seva ubicació
al magatzem
|
||
5
|
Embalatge i empaquetat del producte
|
UNITAT DIDÀCTICA
NÚM. 6
1. Objectius de la unitat didàctica
Determinar els procediments de treball, l’ordenació de
les tasques, els recursos materials necessaris i l’organització del temps per a
desenvolupar i executar un projecte que integri productes i processos
relacionats amb les competències professionals del seu àmbit.
Realitzar la documentació i l’execució d’un projecte que
integri productes i processos relacionats amb les competències professionals
del seu àmbit, a partir d’unes especificacions donades.
2. Continguts i Nuclis d’activitats.
NA
|
Nom
|
Durada Prevista
|
Durada Real
|
1
|
Plànol de la botiga
|
||
2
|
Mobiliari i la seva distribució
(elements) guií pautes de construcció i ubicació a la botiga
|
||
3
|
Especificació de les eines necessàries
|
||
4
|
Dibuix, plànol físic de la botiga
|
UNITAT DIDÀCTICA
NÚM. 7
1. Objectius de la unitat didàctica
Determinar els procediments de treball, l’ordenació de
les tasques per posar a prova la creativitat.
2. Continguts i Nuclis d’activitats.
NA
|
Nom
|
Durada Prevista
|
Durada Real
|
1
|
Elaboració d’un logotip
|
||
2
|
Publicitat i imatge, expressió i disseny
gràfic
|
||
3
|
Elaboració d’un fulletó
|
||
4
|
Preparació física del logotip
|
||
5
|
Fer un esboç, decidir que vol comunicar
i fer el producte final
|
||
6
|
Espot publicitari
|
||
7
|
Cartells Comunicatius
|
||
8
|
Tríptics
|
||
9
|
Eslògans
|
||
10
|
Rètols
|
||
11
|
Presentació d’una carta (Comunicació
escrita)
|
||
12
|
Targeta i presentació (invitació)
|
UNITAT DIDÀCTICA
NÚM. 8
1. Objectius de la unitat didàctica
Muntatge d’un aparador amb la major creativitat.
Determinar els procediments de treball, l’ordenació de
les tasques, els recursos materials necessaris i l’organització del temps per a
desenvolupar i executar un projecte que integri productes i processos
relacionats amb les competències professionals del seu àmbit.
2. Continguts i Nuclis d’activitats.
NA
|
Nom
|
Durada Prevista
|
Durada Real
|
1
|
Preparació dels materials
|
||
2
|
Elaboració dels materials
|
||
3
|
Muntatge
|
||
4
|
Muntatge físic d’un aparador
|
||
5
|
Presa de decisions
|
UNITAT DIDÀCTICA
NÚM. 9
1. Objectius de la unitat didàctica
Elaborar una factura, un rebut i un full de comandes i un
albarà. Saber per a que serveix cada document creat.
2. Continguts i Nuclis d’activitats.
NA
|
Nom
|
Durada Prevista
|
Durada Real
|
1
|
Factura
|
||
2
|
Rebut
|
||
3
|
Full de comanda
|
||
4
|
Albarà
|
||
5
|
Recerca dels diferents proveïdors
per tal de posar la nostre botiga en funcionament
|
||
6
|
Mitjançant premsa, Internet
|
||
7
|
Elaboració i tramitació de models de
documents
|
Graella de seguiment del
projecte integrat
ALUMNE:
PROJECTE:
DATA:
|
Nº DE REUNIÓ:
|
PUNTS TRACTATS:
|
|
COMENTARI/OBSERVACIONS:
|
DATA:
|
Nº DE REUNIÓ:
|
PUNTS TRACTATS:
|
|
COMENTARI/OBSERVACIONS:
|
DATA:
|
Nº DE REUNIÓ:
|
PUNTS TRACTATS:
|
|
COMENTARI/OBSERVACIONS:
|
DATA:
|
Nº DE REUNIÓ:
|
PUNTS TRACTATS:
|
|
COMENTARI/OBSERVACIONS:
|
El dia 21 i 22 es van presentar els projectes integrats. Aquest any el projecte COMERÇ consistia en imaginar un aparador a petita escala. Aquests són fragments d'algunes de les presentacions que es van poder veure...
Per veurels anar en aquest enllaç
No hay comentarios:
Publicar un comentario